lagi...
HUKUM SOLAT BERIMAMKAN IMAM YANG FASIQ
Ustaz Azhar Idrus
LIHAT JUGA:
Quran Online Audio,
Text Terjemahan Paling Lengkap
DOWNLOAD
10.3M
Lawak!!! Tok Imam Rukuk,Terjatuh Nombor Ekor Dari Poket - Ustaz Azhar Idrus-1.mp3
Lihat isi kuliah ›
jamak qasar orang sakit,
berimamkan orang fasik,
hukum berzikir ketika berdiri,
dalil haram minum arak,
makmum masbuk makmum muafik,
syiah hari karbala,
jual beli masa solat jumaat,
takbir mursal dan muqayyad,
rukun qauli,
takbir rakaat ketiga,
hukum meniru dalam peperiksaan,
baca al-Fatihah kuat dampai ganggu orang lain,
apakah maksud hadis menyimpan emas dan perak,
hukum menyimpan wang dalam asb,
hukum beli kupon dan dapat hadiah,
nafsu songsang,
hukum jadi makmum kepada tok imam gay,
guna quran dan zikir buat azimat,
kencing tak lawas,
niat solat paling ringkas,
rukun qauli,
rukun qauli fi'li,
rukun qauli solat,
rukun qauli mengikut mazhab
amanahsaw
Fasiq dalam istilah bermaksud orang yang melakukan dosa besar atau sering melakukan dosa kecil. (Lihat Hasyiyah al-Qalyubi wa 'Umairah 'ala Syarh al-Mahalli, 3/227)
Imam al-Syaukani menukilkan pandangan Imam al-Qurtubi yang berkata: "Adapun kejahatan yang biasa digunakan dalam syariat ialah: (Perbuatan yang menyebabkan) melampaui batas ketaatan kepada Allah SWT. Kadangkala perbuatan itu boleh menyebabkan kekufuran dan boleh juga dikira sebagai kemaksiatan." (Lihat Tafsir Fath al-Qadir, 1/583)
Hal ini sebagaimana disebutkan dalam hadis, Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: "Melaknat seorang muslim adalah kefasikan dan memeranginya adalah kekufuran." (Riwayat Bukhari)
Kata Ibn Battal ketika bersyarah tentang hadis ini, maksudnya ialah haram menghina orang Islam, kerana kehormatan diri seseorang Muslim itu terpelihara (haram dicabul) sebagaimana haramnya darah dan hartanya. Kaedah fiqh juga menyebut:
Maksudnya: “Asal seseorang itu adalah suci maruahnya (bebas dari tuduhan dan tanggungan).” (Lihat al-Asybah wa al-Naza’ir oleh Ibn Nujaim, hlm. 59)
Dalam isu di atas, kami nukilkan kenyataan dari Imam Nawawi dalam kitab al-Majmu’ yang menyebut: Solat Ibn Umar berimamkan Hajjaj bin Yusuf adalah thabit di dalam Sahih al-Bukhari dan selainnya di dalam al-Sahih, dan banyak hadis yang menunjukkan kepada sahnya solat berimamkan orang yang fasiq dan pemimpin yang zalim.
Ashab kami berkata: Solat berimamkan orang fasiq adalah sah dan tidak haram. Akan tetapi ia adalah makruh. Begitu juga dimakruhkan berimamkan orang yang melakukan bid’ah yang tidak sampai tahap kufur dengan bid’ahnya. Sekiranya sampai pada tahap kufur, maka kami telah jelaskan bahawa tidak sah solat berimamkannya sepertimana orang-orang kafir yang lain.
Imam al-Syafie telah menaskan di dalam al-Mukhtasar berkenaan makruhnya solat berimamkan orang fasiq dan mubtadi’. Namun sekiranya dilakukan, sah solatnya. (Lihat al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 4/151)
Berdasarkan persoalan di atas, kami bahagikan isu fasiq ini kepada dua; Pertama, berdasarkan pengamatan kami, terdapat nas yang menunjukkan fasiq boleh membawa kepada kufur. Jika sampai kepada tahap ini, maka solat di belakangnya adalah tidak sah sekiranya makmum mengetahui. Kedua, adapun fasiq yang tidak membawa kepada kekufuran, maka ia tidaklah menjadi kesalahan untuk solat di belakangnya tetapi hukumnya adalah makruh lebih-lebih lagi dalam keadaan terdapat imam yang tidak fasiq.
Maksudnya: "Asal usul seseorang itu adalah maruah yang bersih (bebas daripada tuduhan dan tanggungjawab)." (Lihat al-Asybah wa al-Naza'ir oleh Ibn Nujaim, hlm. 59)
Dalam isu di atas, kami memetik kenyataan Imam Nawawi dalam kitab al-Majmu’ yang mengatakan: Doa Ibn Umar yang diimamkan oleh Hajjaj bin Yusuf adalah adat dalam Sahih al-Bukhari dan lain-lain dalam al-Sahih, dan banyak hadith yang menunjukkan sahnya solat imam orang yang fasik dan pemimpin yang zalim.
Sahabat kita berkata: Solat mengimami orang fasik adalah sah dan bukan haram. Tapi makruh. Begitu juga makruh memimpin orang yang melakukan bid'ah yang tidak sampai taraf kufur dengan bid'ahnya. Jika sampai ke peringkat kekufuran, maka kami telah jelaskan bahawa tidak sah memimpinnya seperti orang-orang kafir yang lain.
Imam al-Syafie menyebut dalam al-Mukhtasar tentang makruh solat imam bagi orang yang berdosa dan mualaf. Tetapi jika ia dilakukan, solat itu sah. (Lihat al-Majmu' Syarh al-Muhazzab, 4/151)
"Maka barangsiapa berpaling setelah itu, maka mereka itulah orang yang fasik."
(QS. Ali Imran ayat 82)
Berdasarkan persoalan di atas, kami bahagikan isu fasiq ini kepada dua; Pertama, berdasarkan pemerhatian kami, terdapat satu petikan yang menunjukkan orang fasik boleh membawa kepada kekufuran. Jika sampai tahap ini, maka tidak sah solat di belakangnya jika makmum mengetahui. Kedua, adapun fasiq yang tidak membawa kepada kekufuran, maka tidaklah menjadi kesalahan solat di belakangnya, tetapi hukumnya adalah makruh, terutama apabila ada imam yang bukan fasiq.
Dengan mengamati hadis Nabi, jelas menunjukkan kepada kita bahawa seseorang yang ingin menjadi imam mestilah mempunyai kriteria, ketakwaan dan ketakwaan yang terbaik berbanding orang lain. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Mas’ud al-Ansari, Rasulullah SAW pernah bersabda:
Maksudnya: "Orang yang menjadi imam bagi sesuatu golongan ialah orang yang lebih pandai membaca al-Quran. Jika bacaannya sama, maka yang lebih arif hadis, jika sama hadis, maka yang hijrah lebih awal, dan jika masih sama, maka yang lebih tua di antara mereka." (Muslim (613)
Semoga Allah menjadikan kita orang yang benar-benar beriman dan bertaqwa serta selamat dari perbuatan yang membawa kepada kemungkaran. Kita akhiri dengan doa:
Maksudnya: "Ya Allah, tunjukkanlah kepada kami kebenaran itu sebagai kebenaran, dan berikanlah rezeki kepada kami untuk mengikutinya. Dan tunjukkanlah kepada kami kebatilan itu sebagai kebatilan dan berilah kami rezeki untuk menjauhinya, dan janganlah Engkau bebankan kami sehingga kami sesat. Dan jadikanlah kami orang-orang yang bertakwa sebagai pemimpin."
Imam Al-Ghazali membahagikan dua jenis orang fasik.
Maksudnya, “Orang fasik terbahagi kepada dua jenis: orang fasik dan orang fasik,” (Imam Al-Ghazali, Kitab Mukasyafatul Qulub, [Beirut, Darul Kutub Al-Ilmiyyah: 2019 M/1440 H], halaman 27).
Orang jahat yang kafir ialah orang yang tidak beriman kepada Allah dan Rasul Allah. Mereka tersasar dari petunjuk dan sesat sebagai "fa fasaqa 'an amri rabbihi" atau "dia menderhaka kepada perintah Tuhannya," (Surah Al-Kahfi ayat 50), itu adalah di luar perintah Allah untuk beriman.
Adapun fasik fajir ialah mereka yang meminum arak, memakan makanan yang haram, berzina, menderhaka kepada perintah Allah yang lain, meninggalkan jalan ibadat, masuk ke dalam kemaksiatan. Tetapi mereka tidak mempersekutukan-Nya. (Imam Al-Ghazali, 2019 M/1440 H: 27).
tag: jamak qasar orang sakit, berimamkan orang fasik, hukum berzikir ketika berdiri, dalil haram minum arak, makmum masbuk makmum muafik, syiah hari karbala, jual beli masa solat jumaat, takbir mursal dan muqayyad, rukun qauli, takbir rakaat ketiga, hukum meniru dalam peperiksaan, baca al-Fatihah kuat dampai ganggu orang lain, apakah maksud hadis menyimpan emas dan perak, hukum menyimpan wang dalam asb, hukum beli kupon dan dapat hadiah, nafsu songsang, hukum jadi makmum kepada tok imam gay, guna quran dan zikir buat azimat, kencing tak lawas, niat solat paling ringkas, rukun qauli, rukun qauli fi'li, rukun qauli solat, rukun qauli mengikut mazhab
Link:
amanahsaw.blogspot.com,
quranmultilingual.blogspot.com,
everyayat.blogspot.com